"Här är den enkla tratten som fick mig $ X 000 000 $!" Det är ett vanligt uttalande från internetmarknadsförare. Jag ser dessa bitar över hela webben och vet du vad jag märker mest av allt? Den "enkla" tratten är allt annat än. De främjar flertrattrattar som bara fungerar med etablerade målgrupper som litar på varumärket men eftersom vissa människor på internet hävdar att de har gjort några miljoner av det, avbryter du den rationella tanken och tror att det är precis vad du behöver, vilket är BS .
Här är sanningen: Om du säljer till en kall publik finns det två saker du behöver:
Ett enkelt erbjudande och uppmaning (CTA)
Ett erbjudande med låg risk
Om erbjudandet är för komplicerat eller dyrt, kommer en första köpare inte att gå för det. Det är därför 92% av din webbplatspublik överger sina inköp och ändå ser vi fortfarande att människor driver trattar och taktik som inte är lämpliga för de flesta småföretag som bara bygger sina varumärken. Men det finns ett område där detta är värre än andra: marknadsföring på sociala medier.
Varför traditionell social media marknadsföring är felaktig
Marknadsföring på sociala medier är enkelt, eller hur? Eller åtminstone så många marknadsförare skildrar det, vilket är farligt eftersom det finns förändringar i branschen som gör denna kanal mindre effektiv varje år som går. Till exempel:
REAKT OCH FÖRETAG
Med minskad räckvidd, en alltmer konkurrenskraftig social miljö och låga omvandlingsfrekvenser blir det allt svårare att få kontakt med din målgrupp.
Det genomsnittliga Facebook-inläggets räckvidd och engagemang minskar stadigt
Socials omvandlingsfrekvenser är mycket lägre än någon annan kanal när det gäller betalt förvärv
Livet för de flesta uppdateringar av sociala medier är super kort, med tweets som bara varar 18 minuter
Sammanfattningsvis blir det ganska tufft för dina sociala uppdateringar att sticka ut och med Zuckerberg som försöker flytta Facebooks uppmärksamhet till att ge en "mer meningsfull upplevelse" kommer varumärken att få en hårdare tid framåt.
MOTIVET ÄR PÅ SOCIALT
Varför använder människor sociala medier? De flesta av oss går till sociala medier när vi väntar på att vårt kaffe ska göras, sitter i en läkares väntrum eller sitter - vågar jag säga det - sitter på tronen. Mycket få människor laddar upp sina sociala appar för att shoppa.
Du har förmodligen sett den statistiken som sociala medier marknadsför företag delar runt, som hur en tredjedel av de unga kunderna använder sociala för produktundersökningar. Det är en viktig statistik, men hur vissa marknadsförare talar om det skulle få dig att tro att det är den enskilt största kanalen vi kan använda. I dessa fall är det mer sannolikt att konsumenterna undersöker produkter efter att ha upptäckt dem, inte på väg till sociala med avsikt att hitta något nytt och köpa det.
SOCIALS KONVERTERINGSSATS ÄR LÅG
Det större problemet med marknadsföring på sociala medier kommer när du tittar på inköpsresan. När du har klickat på en Facebook-annons leder du konsumenterna till en onlinebutik för att slutföra en inköpsresa i flera steg och för varje steg förlorar du ett stort antal potentiella kunder. Att optimera en resa som denna är dock ingen enkel prestation - det tar mycket tid, resurser, pengar och arbetskraft.
Så snarare än att försöka optimera en mycket läckande tratt, varför inte utnyttja ny teknik som sociala medier för att minska dessa läckor? Enligt ChatBotsLife kommer en chatbot-tratt att överträffa den vanliga e-postopt-tratten som de flesta av oss använder med 35x.
Allt detta har varit ett mycket långvarigt sätt att säga att det är svårt att tjäna pengar genom marknadsföring på sociala medier. Räckvidd, synlighet, engagemang och omvandlingar är lågt men det finns en lösning: Tänk dig att du kan ta bort de komplexa inköpsresor som pekar hål i din försäljningstratt och istället förvandla varje socialt engagemang till automatiserade chatbotkassor.
Välkommen till en värld av social handel.
Vad är social handel?
Social handel ger dina användare möjlighet att köpa en produkt direkt från deras sociala medieflöde. Inga omdirigeringar, inga inköpsresor, bara ett enkelt klick för att köpa. Genom att hålla användaren i nätverket som de redan är engagerade i ökar du omvandlingsfrekvensen drastiskt.
Social handel spränger just nu - du hittar artiklar om den överallt från stora publiceringsföretag som Forbes, reklamfokuserade webbplatser som AdWeek och naturligtvis stora e-handelsbloggar. Och med goda skäl.
Social handel har förändrat spel för marknadsföring av e-handel eftersom det har minskat inköpsresan till två enkla steg:
Användaren engagerar sig med en produkt i ditt sociala flöde
De startar utcheckningen
Så, hur kan du utnyttja detta i din butik?
Domännamn för New Age-detaljhandeln
varning
5 verktyg som hjälper dig att sälja direkt via sociala medier
För att hjälpa dig att få din första (eller nästa) sociala kommersiella kampanj till den allra bästa starten, kommer jag att gå igenom några av de bästa verktygen där ute för att hjälpa dig att sälja direkt via sociala medier.
FACEBOOK-SIDAN
Facebook är det största sociala nätverket där ute och det är deras inbyggda lösning för social handel
发送反馈
评论
发表评论