Med 37,5% av e-handelstrafiken från sökmotorer är trycket på butiksägare att spika sina SEO-ansträngningar.
Naturligtvis representerar SEO för många butiksägare en nödvändig ondska: Det är något vi alla inte vill göra, men bekvämligheten med att öppna en onlinebutik uppvägs av det faktum att vi måste anstränga oss för att göra den synlig.
Konkurrensen är hård där ute. Om du vill sluka så mycket av rätt trafik som möjligt och stiga till toppen av SERP: erna, måste du göra de saker som dina konkurrenter inte gör - eller åtminstone göra samma saker som dem, men bättre.
I den här artikeln ger vi dig ner på allt du behöver veta för att optimera din webbutik för sökmotorer korrekt.
Skapa renare webbadresser
Webbadresser är vad du skulle kalla en mindre rankningsfaktor - men de spelar fortfarande stor roll. De berättar både användaren och sökmotorn mer om vad din sida handlar om.
En URL ska vara en läsbar text som ska se ut så här:
wwww.mysite.com/products/canon-camera
Det här exemplet är en semantiskt korrekt webbadress som är enkel, relevant och lättläst. Dessutom gör den vad den ska göra och berättar för användaren och sökmotorn vad sidan handlar om.
Problemet är att så många av oss glömmer att justera våra webbadresser när vi skapar våra många e-handelswebbsidor. Som ett resultat sitter vi kvar med en hel massa röriga webbadresser som ser mer ut så här:
www.mysite.com/products/canon-camera/productid=01-02-2019
Det ser fruktansvärt ut, förvärrar användarupplevelsen och det är förmodligen ofattbart för Googles spindlar. Det är också alldeles för långt, med forskning som visar att kortare webbadresser är att föredra framför längre.
Nyckeln är att hålla dina webbadresser enkla, relevanta, läsbara, och du bör också överväga att lägga till ditt nyckelord om det behövs.
Lägg till unika titeltaggar och metabeskrivningar på alla dina sidor
Den här kommer att sticka ...
Titta, e-handelswebbplatser har många sidor. Om du har hundratals produkter och kategorier har du hundratals sidor, och det är ganska viktigt att du skapar unik metadata för varje sida.
Vad är metadata? Metadata inkluderar din titeltagg och din metabeskrivning. En titeltagg är i huvudsak din rubrik - raden med blå text i SERP: erna - och metabeskrivningen är en kort sammanfattning på 160–320 tecken på din sida.
Metadata fortsätter att vara väldigt viktiga för SEO-ändamål, så det är väldigt viktigt att du spikar det. Och även om det är frestande att duplicera dina metabeskrivningar för att spara tid, innebär den dubbla texten dig risk för Google-straff. Om du redan har gjort detta föreslår jag att du använder ett webbplatsgranskningsverktyg för att rätta till saker.
Naturligtvis tar det lite tid att skapa unika titeltaggar och metabeskrivningar för alla dina produktsidor, men det måste verkligen göras. En unik och övertygande metabeskrivning förbättrar klickfrekvensen och hjälper dig i slutändan att rankas.
Optimera dina bilder
Som e-handelsbutik kommer du att ha många bilder på din webbplats. När bilderna optimeras ordentligt kan de hjälpa dig att rangordna och öka din synlighet, men det är väldigt enkelt att förbise bilder när det gäller SEO, speciellt om du är helt ny på hela SEO. Du kanske till exempel inte tidigare har övervägt att optimera din alt-text och titeltext.
Domännamn för New Age-detaljhandeln
varning
Alt-text är den text som visas i stället för en bild när den inte laddas av någon anledning. Som sådan måste den optimeras så att dina besökare och Google förstår vad bilden handlade om.
Du kan hålla titeltexten densamma som din alt-text, men du bör också se till att optimera ditt filnamn. Återigen är detta något som många butiksägare förbiser. De håller sig till det ursprungliga filnamnet, vilket kan vara ungefär som DWASK9999990.jpg. Det säger oss ingenting om bilden och därmed kommer användarna inte att hitta den i SERP. En bra tumregel är istället att lägga till ditt nyckelord i varje bildfilnamn.
En annan sak du bör vara uppmärksam på är storleken på dina filer. Om dina bilder är för stora kan det ta för lång tid att ladda din webbplats. Detta kan påverka din ranking. För att hjälpa dig att hålla din bildstorlek nere, prova verktyg som JPEGmini och ImageOptim.
Det är också självklart att du alltid måste lägga till relevanta högkvalitativa bilder (och inte stockfoton). Men det visste du redan, eller hur?
Lägg till en blogg och optimera den
Jag vet jag vet. Du har redan en hel del på din tallrik när du vill utöka din webbplats för sökmotorer och nu ber jag dig att lägga till en blogg också. Vad ger?
Men här är affären: Utan en blogg är en e-handelswebbplats bara nakenben. Det finns bara en startsida, en About-sida och några produktsidor.
Problemet med detta är att dina SEO-möjligheter är begränsade. För att verkligen fördubbla SEO och ligga ett steg före dina konkurrenter, bör du starta en marknadsföringskampanj för innehåll. Jag kommer att diskutera videomarknadsföring lite senare men först och främst borde du verkligen göra det
评论
发表评论